Kijk, iedereen heeft er een mening over. De was. De ene vindt het helemaal geweldig en krijgt er veel energie van, de andere besteedt het zoveel mogelijk uit aan anderen. Hoe je er ook tegenaan kijkt, over één ding kunnen we het in ieder geval eens zijn: het is veel werk. Ook voor mij. Nu ons ochtendritueel in het hotel zich begint af te tekenen is duidelijk geworden dat de was daar een prominente rol in inneemt. We staan vroeg op, tegen zevenen (o.k., Maarten staat vroeg op en moet eindeloos zijn best doen om mij ook wakker te krijgen). Daarna maken we de jongens klaar en gaan we beneden ontbijten. Maarten vertrek rond 8 uur met Rakesh, de chauffeur, naar zijn werk. Ik breng Max om half negen met een hoteltaxi naar school (Maupie mee). Na de overdracht ben ik weer om negen uur terug in het hotel, tenzij ik een klein boodschapje moet doen. Dat doe ik in een supermarkt, zo’n 5 minuten lopen van het hotel (Maupie mee). De taxi wacht buiten rustig op mij en brengt ons terug naar het Marriott.
En dan begint het grote stressen want alle vuile was moet nog gesorteerd worden naar heren, dames en kinderen. Vervolgens moet op het bijgeleverde formulier (in tweevoud) worden opgetekend hoeveel waarvan wordt meegegeven. Dit alles moet in een Laundry bag (pas op dat je niet per ongeluk een dry cleaning bag of een pressing bag gebruikt want dat gaat het helemaal mis). De Laundry bag moet groot genoeg zijn voor alle was (ze komen in verschillende maten) anders moet je “at your service” bellen voor een grotere zak. At your service is een rode knop op de kamertelefoon. Die kan je gebruiken voor al je vragen. Je moet evengoed opletten bij het uitkiezen van het formulier. Er zijn voor dry cleaning en pressing andere formulieren in omloop en het luistert zeer nauw.
Als er shirts bijzitten moet je aangegeven of die gevouwen of gehangen terug moeten komen. Het enige probleem hier is dat er shirts en t-shirts één en dezelfde categorie is op het formulier. Ik wil de shirts wel op een hanger, maar de t-shirts gevouwen. Die nuance heb ik tot nu toe niet kunnen overbrengen.
Het spreekt voor zich dat kleding dat alleen gestreken hoeft te worden in de pressing bag wordt aangeleverd. Die stukken die naar de stomerij moeten gaan in de dry cleaning bag mee.
Lukt het je om dit alles voor 11 uur te doen en ook nog aan te bieden aan een personeelslid, kan je gebruik maken van de regular service. Dit betekent dat alles op dezelfde dag weer schoon in de kast hangt. Haal je 11 uur niet, dan krijg je je schone goed pas de volgende dag. Tenzij je gebruik maakt van de express service. Dan is het hoe dan ook in een paar uur klaar, ongeacht het moment van aanbieden. Ik hoef er niet bij te vermelden dat deze service wel duurder is.
Je kan overigens ook halverwege een verwerkingsdag switchen van de ene naar de andere service. Gisteren had ik per ongeluk de shirts van Maarten meegeven onder “ regular service” condities. Ik was wat laat waardoor ze pas de volgende dag klaar zouden zijn. We kwamen er ’s avonds achter dat Maarten helemaal geen schone shirts meer had (de luchtpost is nog steeds niet aangekomen). Een telefoontje naar “at your service”, en de shirts werden om 7 uur de volgende ochtend afgeleverd.
De stress is nog niet over.
De hangkleren worden in de kast gehangen, maar de gevouwen kleding wordt in een rieten mand aangeboden. Deze mand moet je zelf uitruimen. In de Laundry-voorwaarden staat niet hoeveel dagen je daarvoor hebt, maar persoonlijk vind ik het netjes om er niet langer dan twee dagen over te doen. Als de mand weer leeg is, kan je ook weer alle hangertjes meegeven. Zijn de Laundry-mensen ook weer blij.
Het spreekt voor zich dat je best één of meerdere dagen kunt overslaan als de hoeveelheid was tegenvalt, en je best even zonder die kledingstukken kunt. Deze inschatting zou je vast de avond ervoor kunnen maken. Dat haalt de spanning er een beetje af voor de volgende dag. Een belangrijke uitzondering is zonder meer vervuiling door poep, kots, pies of andere viezigheid. Dat vereist directe actie. Zelfs een express-service is onder die bijzondere omstandigheden geïndiceerd.
Al met al is het een volwaardige dagtaak, waar ik veel voldoening uit haal. Als alles weer lekker schoon in de kast ligt/hangt, is dat een heerlijk gevoel!
4 comments:
Erg leuk om dit te lezen. Zit te genieten. Liefs Peter
ff wennen hoe dit allemaal werkt; het sneeuwt hier (eindelijk!!!)
heeeel af en toe ben ik een beetje jaloers op die wasstress. Bij ons werkt het invullen van formuliertjes helemaal niet tegen die berg die er ligt.....
Post a Comment