Sunday 9 September, 2007

Mango's

India is het land van de mango's. Ze worden ook overal in verwerkt. Je krijgt mango's in jam, in custard, mangosappen. Max zijn favoriet is de mangosap, maar die is zo verschrikkelijk zoet, dat ik die langzaam uit het assortiment probeer te halen. Daarvoor in de plaats probeer ik hem iets gezonders aan te bieden.

Mango chutney;s verschillende dessesrt en zoetigheden. Alles bevat mango's. Er zijn ook verschillende soorten mango's. De namen ken ik nog niet. Ik ken alleen da Alphanso's die in het voorjaar te koop zijn. Heerlijk zoet, klein en stevig, hmmmmm, lekker. Maurits is er gek op (en ik ook). Soms eten we met zijn tweeen wel vier mango's per dag. Ranzig lekker gewoon. Max en Maarten geven er wat minder om. Een groot nadeel: je krijgt de vlekken nooit uit je kleren. Ossegal, vanish Oxigel, Biotex extra strong, het maakt niet uit. Ze zijn er niet tegen opgewassen. Die gele mangovlekken krijg je er never nooit meer uit!!

Dus als het tijd is om mango te eten, gaan de kleren uit (van Maurits dus) en als hij uitgekliederd is gaat hij in bad. Zo pakken we het aan.

Maar ze zijn niet altijd verkrijgbaar. In tegenstelling tot de Albert Heyn waar alles het hele jaar door verkrijgbaar is (vraag niet of het nog smakelijk is), begint het mangoseizoen ergens in maart en houdt nu zo'n beetje op. Er zijn nu geen mango's meer. We moeten het voorlopig zonder mango's doen. Tot volgend jaar maart weer. Snik. Gelukkig hebben we dan nog de mangosap. Misschien moet ik die nog niet helemaal vervangen door iets gezonds. Tot volgend jaar maart, of zo.

No comments: