Sunday 28 October, 2007

Maurits goes Indian

 

Vrijdag 12 oktober zou een speciale dag op school zijn, Navrati. Het begin van 9 speciale dagen die zouden eindigen op zaterdag 20 oktober. Navrati betekent ook: negen dagen. Overal in de stad zijn er dansen. We hoorden dat deze vroeger tot in de vroege uurtjes doorgingen. Maar die uitspattingen zijn aan banden gelegd. Alleen op de laatste dag is er geen sluitingstijd. Het is een dans met stokjes die wij helaas steeds misliepen. We waren door vrienden uitgenodigd om mee te gaan kijken maar het kwam knap ongelukkig uit. Echt jammer. Deze tijd van het jaar zit zo vol festiviteiten (we hebben net Ganpati afgezonken) dat voor we door hebben wat het volgende feest precies inhoudt, het alweer voorbij is. We hebben ook het einde van Ramadan gehad dat hier twee dagen lang (14 en 15 oktober) groots wordt gevierd. Ze noemen het hier "eat" en de tweede dag is "eat again". Wie zegt dat ze geen humor hebben.

Anyway, op 12 oktober mochten alle kindjes in hun traditionele Indiase kledij komen. Of Maurits die ook had. "Maar natuurlijk" was het enige juiste antwoord en de volgende dag kocht ik voor hem een smaakvol edoch kuis setje. Even winkelvuil eruit gewassen en Maurits was er helemaal klaar voor. Ik was zo trots! Alsof hij er nooit anders bij heeft gelopen! Voor de gelegenheid heb ik me ook uitgedost in een passende selwar kameez. Je wilt ook niet dat er gepraat wordt over zijn moeder. Het was een groot succes. De juffies hebben hem nu nog meer doodgeknuffeld.

Bij het ophalen kreeg ik ook nog de leuke mededeling mee dat Maurits zijn boterhammen niet lekker vindt en liever naan, roti of chapatti eet. Of ik niet liever daar wat van wil sturen in het vervolg!
Posted by Picasa

1 comment:

de Bont said...

maurits glansrijk geslaagd voor t inburgeringsexamen!