Thursday 4 September, 2008

Jodhaa Akbar

We zitten dicht bij Bollywood. Dat weten jullie inmiddels wel. Er worden hier zoveel films gemaakt dat ze elkaar verdringen in de bioscopen. Je moet ook echt van goede huize komen (letterlijk!) om een film langer dan twee of drie weken in de bioscoop te hebben draaien. Vorig jaar is een film uitgebracht (hij duurde maar liefst 5 uur!), Jodhaa Akbar, een geromatiseerd verhaal genoemd naar de vrouw van de grote Mughal heerser Akbar (Dit is geen geschiedenisles, zoek maar op op Wikipedia wie Akbar was.). Deze film heeft een record aantal weken in de bioscoop gedraaid.

De film is erg leuk al was het maar om de verschijning van Hrithik Roshan, een van de grote Bollywoodsterren van het moment, die kan dansen alsof al zijn ledematen met spuug aan elkaar vast zitten. Het grappigste is nog dat ik hem in de sportschool tegenkwam de avond voordat ik naar Jodhaa Akbar ging! Een uur lang hebben we om elkaar heen gedraaid en sportschool-beleefdheden uitgewisseld (je kent ze wel: kan ik nu deze machine gebruiken? Nee, ik moet nog een serie erop, maar je kan wel even tussendoor. Is dit jouw flesje water? Wat doe je hierna? (I wish)). Hij was met een personal trainer en een mevrouwtje die achter hem aanliep met zijn mobiele telefoon. Verder was hij bijzonder vriendelijk, wat voor zijn soort mensen een zeldzaamheid schijnt te zijn. WAT EEN LIJF!!!!! AARGHHHHHH!!!!! Maar, sorry Hrithik, geen billen. Tcch een minpuntje.

Anyway, ik dwaal af, Jodhaa Akbar dus. De film was in Hindi en Urdu en niet ondertiteld. Ik ben er naartoe geweest met een sloot vriendinnen en met een hoop vertaalwerk kon ik toch de essentie van de film begrijpen. (Man wil vrouw, vrouw wil man niet, man toont lijf aan vrouw, vrouw wil man nu wel, man is gekrenkt en wil vrouw niet meer, vrouw doet stoere dingen en man wil vrouw toch wel, maar nu is vrouw boos, man en vrouw hebben een goed gesprek en komen er toch uit met zijn tweeen, man en vrouw leven nog lang en gelukkig).

Jodhaa Akbar heeft een soundtrack en die heb ik onlangs gekocht. Nu ben ik helemaal verslaafd aan deze muziek. Het is geweldig!!! Bijzonder rustgevend.

Het is de muziek van dit moment dus, geen blof, maar ook erg leuk!

http://www.jodhaaakbar.com/

No comments: