Thursday 3 January, 2008

Goede voornemens-lijstje

Ik houd van lijstjes. Ik maak ze ook vaak. Wat moet ik allemaal doen vandaag of deze week, wat moet er in huis nog allemaal gebeuren voordat het echt gezellig is (nooit af)en natuurlijk de boodschappenlijstjes. Ik heb tegenwoordig twee boodchappenlijstjes. De ene lijst, die moet ik zelf halen en de andere lijst kan ik laten brengen door de lokale Albert (aka: de toko verderop in de straat).

Een tijdje terug zag ik in een krantje de top 100 Mumbai lijst. Honderd dingen die je in Bombay absoluut niet moet missen. Er is ook een 100-plekken-die-je-in-India-moet-hebben-bezocht-lijst. De laatstgenoemde is zeer ambitieus. Om dat te regelen heb ik meer dan 3 jaar nodig. Op de eerste lijst scoor ik al aardig, al zeg ik het zelf.

De lijst is een combinatie van plaatsen die je moet hebben bezocht en dingen die je moet hebben gedaan. Het varieert van het eten van pani-puri (lokale snack, een absolute smaakexplosie in je mond, ben ik dol op), het kouwen op pan (mwa, niet zo), het bezoeken van de Gateway of India, sundaybrunch in het Marriott en op de lokale trein reizen (check, met dank aan Machteld.) Ongemerkt (zonder lijstje!) heb ik al zeker 30 a 40 procent van de lijst in the pocket. Nou weet ik heus wel dat het succes van je verblijf niet af te meten is aan een of andere lijst (bla bla bla), maar voor een lijstjes-freak is het wel kikken natuurlijk!

Nu staat het nieuwe jaar voor de deur, ons tweede jaar in Bombay heb ik me voorgenomen een lijstje te maken van alles wat ik volgend jaar rond deze tijd gedaan wil hebben. Er zullen doelstellingen op staan in de categorieen persoonlijk groei, profesionele vooruitgang en intellectuele en creatieve uitdagingen, ervaringen in familieverband, en inspanningen ten behoeve van mijn gezondheid (niet noodzakelijkerwijs in die volgorde).

Ik vrees dat mijn lijstje veel langer is dan mijn leven zal zijn, maar ik geef jullie de top 5:

5. Een goede modus zoeken voor mijn debiele momenten (cat. persoonlijke groei).
4. Tasjes business van de grond en rendabel (cat. professionele vooruitgang en creatieve uitdagingen).
3.Goed Hindi leren (wederom persoonlijke groei).
2. Proactiever de familie vrije tijd managen - inclusief uitjes en vakanties - (intellectuele uitdaging en ervaringen in familieverband).

en op 1.............

Verder afvallen, cholestorol onder controle, vroeger naar bed, meer water drinken (gezondheid).

Nu jullie mijn lijstje weten, wil ik graag die van jullie horen!

1 comment:

Anonymous said...

HA! No ranking – een greep:
- belastingaangifte OP TIJD inleveren
- elke dag 1 uur (maar niet MEER en niet minder) oefenen in 3d-tekenprogramma
- GEEN computerspelletjes doen
- naar de sportschool, maar dan HEEL TROUW
- vooral NIET roken
- beslissen wanneer wij - of ik naar India gaan
- vroeger eten, naar bed en opstaan
- aardiger zijn voor mijn zusje – en de rest van de wereld
kortom – draaien maar – gelukkig nieuwjaar