Thursday 14 August, 2008

parkeer hierarchie



Al eerder hebben we de hierarchie op de weg besproken. Weet je nog?:

1. koe;
2. bos bloemen;
3. grote vrachtwagen;
4. grote bus;
5. kleine vrachtwagen
6. kleine personen-bus;
7. dure personen-auto met stoere vent met chauffeur;
8. dure auto met stoere vent zonder chauffeur;
9. goedkopere personenauto;
10. taxi;
11. miniauto met al helemaal niet meer zo stoere vent;
12. miniauto met vrouw;
13. brommer;
14. riksja's (met passagiers zonder bloemen);
15. riksja (zonder passagiers);
16. paard en wagen;
17. fietser;
18. kruiers;
19. voetganger (type welgesteld met kind);
18. voetganger (type arme sloeber).


(zie ook verhaaltje van 14 januari 2008)

Wel, ik heb onlangs ontdekt dat er ook zoiets bestaat als een parkeer-hierarchie. Ja, u hoort het goed! Ook als je parkeert moet je je plaats in deze maatschappij in je achterhoofd houden. Na een wekenlang veldonderzoek (gevolgd door het geindiceerde administratief onderzoek) kan ik mededelen dat de parkeerhierarchie niet veel verschillen vertoont met bovenstaand lijstje.

Er zijn een paar kleine - maar significante - verschillen.

Allereerst de bos bloemen. Zou deze langs de weg liggen zonder dat iemand het vallen heeft gadegeslagen (waardoor er een voor iedereen duidelijke gedupeerde aanwezig is)dan valt het in 1 keer naar de laatste plaats. Hier wordt gerust overheen gereden, althans, als het er nog ligt. Als het er nog ligt, omdat als het een mooie bos is de kans groot is dat iemand daar al zijn brood in heeft gezien en "as we speak" aan een nietsvermoedende voorbijganger aan het aanbieden is voor "a very good price, only for special friends".

Het andere grote verschil is dat riksja's en taxi's beide een plaats dalen, tot vlak boven de fietser. Alle meerdere voertuigen hebben het recht, en de bevoegdheid om langs de weg staande taxi's en rikjsa's weg te toeteren. Mijn chauffeur doet het regelmatig om te kunnen parkeren. In heb begin voelde ik mij hierdoor nog opgegelaten, Inmiddels ben ik zo ingeburgerd dat ik niet beter weet en - ja - ik me zelf erger aan al die geparkeerde rikjsa's!

In parkeerland stellen ze nu eenmaal niets voor. In sommige gedeelten van de stad staan er zelfs bordjes langs de weg die aangeven waar de taxi's of rikjsa's mogen staan. Vaak staat daar een maximum aantal van bijvoorbeeld vijf bij. Op alle andere plaatsen struikel je erover omdat ze juist langs de weg staan in de hoop een vrachtje te kunnen oppikken.

Een paar maanden terug hebben de rikjsawallah (dat zijn dus de bestuurders) gestaakt. De staking zou een week duren, maar werd later verkort tot 3 dagen. De rikjsa-wallahs waren boos omdat ze niet meer mogen prutsen aan hun rikjsameter. Kleine uitleg: in tegenstelling tot andere grote steden kan je in Bombay redelijk reizen zonder de hele tijd te worden afgezet. Als je weet hoe de meter gelezen moet worden, weet je precies hoeveel je moet afrekenen. Je voelt het al aankomen. Hier wordt natuurlijk regelmatig aan geprutst om de ritten kunstmatig duurder te maken. Daar wilde men een stokje voor steken door een nieuw eiksysteem.


Afijn, ik dwaal weer af. Drie dagen lang waren er geen files, kon je overal parkeren en was de buitenlucht zelfs te harden! Onvoorstelbaar wat een verschil! Het grote nadeel was toch wel dat als je even snel vervoer nodig had (jaaaa, ik gebruik ze heel vaak zelfs!) je toch echt een probleem had. Dus....... Again there is no quick fix...... Laten we ze maar houden. Toch erg gezellg op straat.

No comments: